Blackfish.

Har just sett en dokumentär som heter Blackfish och just nu gör det så ont i hjärtat så jag måste få skriva av mig lite.
Blackfish handlar om späckhuggare och Seaworld. Om hur allting började och hur flera valar blev dödade för att människorna skulle få tag i de yngsta valarna för att kunna ta till parkerna. Hur de blir instängda i små betongpooler som liknar isoleringsceller. Hur tränare gång på gång blir dödade, men det slätas över för att kunna
fortsätta tjäna pengar. Späckhuggarnas beteende visar ganska starkt att de mår inte bra i fångenskap, men det är ingen som lyssnar.
Det jag tycker är lite sjukt är att December 2007 var jag i Orlando på Seaworld och såg mest troligt den omtalade späckhugaren, Tilikum, som nu har dödat tre människor. Det är så hemskt att allt fortfarande tillåts fortsätta när det gång på gång bevisats att späckhuggare inte ska hållas fången utan hör hemma i det fria. SeaWorld är skit. Dom bara ljuger och ljuger. En sak de visade i dukumentären var att på Seaworld säger de att en späckhuggare lever ca 30-40år(för de gör de på Seaworld) när de egentlingen kan leva ca 60-100 år i det fria. Sjuukt! 
 
De som känner mig väl vet att jag är jätte fascinerad av valar och tycker att de är så otroligt häftiga! Men ska man se dem på riktigt, ska man se dem i de fria.
Bilder från då jag var där 2007. Aldrig mer.


Alltså sånt där gör så jäkla ont i hjärtat!!
Kan tipsa dej på att åka till Lofoten (andenes tror jag orten hette) och fara på valsafari, jag har varit där och det var så otroligt coolt, det är fria, fina kaskelortvalar (20m långa!!) som leker runt, jättemäktigt!

Svar: Jaa jag har hört om nått liknande. Det vore en dröm! :D
Linda

2014-04-14 // 20:50:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback